Reklamcupen är Dagens Nyheters stora reklamtävling där annonser tävlar mot annonser i cupformat. Nu gör vi samma sak med banners, välkommen till Reklamcupen Web.

Reklamcupen är Dagens Nyheters stora reklamtävling där annonser tävlar mot annonser i cupformat. Nu gör vi samma sak med banners, välkommen till Reklamcupen Web.

Tanken är att uppmuntra och sporra byråer och annonsörer att utveckla kreativa och smarta banners. Allt oftare ser vi banners som skapar riktigt mycket trafik och uppmärksamhet, men lika ofta ser vi banners som känns mer som pliktskyldiga och oengagerade skyltar. Vi tror att det finns mer att göra. Vi är också övertygade om att man med nytt tänk vad gäller bannerns placering på DN.se kan hitta målgrupper på nya och oväntade sätt. Bannern är ju som vi vet en kvick, kreativ och lättrörlig mediekanal.

Banner är ett engelskt ord som betyder ungefär ”flagga med symbol”. Den användes under medeltiden för att signalera en samlingspunkt för fältherrar och soldater i strid. På svenska heter det banér. Och det finns många likheter mellan ett banér och en banner; det rektangulära formatet och uppgiften att få folk att samlas. Men striderna och fältherrarna är sedan länge borta, och slagfältet är ett annat. Må bäste man vinna!

Med utgångspunkt från detta skapade vi en kampanj med riddare och banér. Se själva när vår riddare hälsade på hos DDB och Brindfors.

Mer info hittar du här: http://reklamcupenweb.dnidag.se

 

Riddaren af den stora Morgondrakens rundtur bland byråerna satte spår på nätet,

DDB dokumenterade och spred besöket på YouTube,

Fångad på bild vid besöket hos Lowe Brindfors,

reklamcupen_hos brindfors

Riddaren satte även spår på Twitter.